Trzebniccy policjanci ostrzegają przed próbami oszustwa na aukcjach internetowych i portalach ogłoszeniowych
Trzebniccy policjanci po raz kolejny ostrzegają przed oszustami działającymi na aukcjach internetowych i portalach ogłoszeniowych. Jedną z najpopularniejszych metod jaką stosują przestępcy, jest wysyłanie sprzedającemu linku, za którego pośrednictwem mają zostać przelane pieniądze. Nie klikaj w ten link, bo stracisz swoje oszczędności.
Trzebniccy policjanci apelują, aby podczas transakcji pieniężnych lub kontaktów telefonicznych dotyczących wpłat, zachować szczególną ostrożność. Przestępcy tworzą strony internetowe do złudzenia podobne do dobrze nam znanych witryn banków lub portali ogłoszeniowych.
W poniedziałek 30 stycznia do Komisariatu Policji w Obornikach Śląskich zgłosił się mężczyzna, który została oszukany. Z relacji poszkodowanego wynikało, że na jednym z portali zamieścił ogłoszenie dotyczące sprzedaży telefonu. Po doprecyzowaniu szczegółów dotyczących transakcji rzekoma osoba kupująca podesłała sprzedającemu link, za pośrednictwem, którego miał odebrać pieniądze. Po otwarciu linku 46-letni mieszkaniec powiatu trzebnickiego został przekierowany na „stronę swojego banku”, gdzie podał wszystkie dane do logowania, a następnie do usługi BLIK. Oszust wykorzystując dane dokonał wypłaty środków pieniężnych w kwocie 5 tysięcy złotych.
Korzystając z płatności internetowych, należy zwracać uwagę na każdy najdrobniejszy szczegół. Czasami jest to pojedyncza litera w adresach lub nazwach portali. Podobnie, jeśli nieznajoma osoba podsyła nam link, który przekierowuje nas na stronę gdzie mamy podać swoje dane, nie róbmy tego! Zachowujmy rozsądek i pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.
Jak przebiega transakcja?
1. Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych, aukcyjnych.
2. Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikator internetowy.
3. W trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący — przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę.
4. Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany:
a. bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
b. w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy lub usługę kurierską.
5. Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu. Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:
a. karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
b. lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
6. Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.
Co zatem robić, by chronić swoją tożsamość i pieniądze?
Trzebniccy policjanci radzą, aby zawsze pamiętać, że:
- dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
- jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
- warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
- warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).
st. asp. Daria Szydłowska
KPP Trzebnica