Oszuści wykorzystali program AnyDesk do wyłudzenia pieniędzy. Trzebnicka Policja po raz kolejny ostrzega aby zachować czujność podczas wykonywania transakcji finansowych
Pomimo licznych apeli policji w mediach nadal zdarzają się osoby wykorzystywane przez oszustów. I tak było tym razem. 72 – latek w celu uzyskania dodatkowego przychodu założył konto na platformie internetowej. I od tego właśnie momentu oszust zaczął manipulować niczego nie świadomym mężczyzną. Mieszkaniec powiatu trzebnickiego stracił łącznie 140 tysięcy złotych. Trzebniccy policjanci po raz kolejny ostrzegają, aby zachować czujność w trakcie wykonywania transakcji finansowych i stosować zasadę ograniczonego zaufania.
W piątek 14 października do policjantów z Trzebnicy zgłosił się mieszkaniec powiatu trzebnickiego, który został oszukany przez „cyberoszustów”. 72 – latek chcąc pomnożyć swoje pieniądze, skorzystał z oferty inwestycji swoich środków za pośrednictwem firmy reklamującej się w internecie. Osoby, które w łatwy sposób chcę pomnożyć swoje oszczędności, ulegając wpływowi reklamy, na ogół wypełniają formularz informacyjny i czekają na kontakt z „brokerem”. Nie inaczej było w tym przypadku. Od momentu założenia konta z pokrzywdzonym kilkukrotnie kontaktował się mężczyzna, który przedstawiał się jako „analityk firmy”. Zachęcał go do wpłacenia 5 tysięcy euro na wskazane przez niego konto w celu powiększenia swoich oszczędności. W pewnym momencie mężczyzna przemyślał sprawę i doszedł do wniosku, że chce zrezygnować ze współpracy, jednak prowadzący rozmowę poinformował go, że to nie takie proste ponieważ obowiązują go wewnętrzne procedury.
11 października skontaktowała się z 72 – latkiem kobieta, która przedstawiła się z imienia i nazwiska oraz poinformowała go, że jest „konsultantem finansowym” firmy. Prowadziła rozmowę sprytnie i umiejętnie, przekonała mężczyznę, że aby mógł zrezygnować z konta musi autoryzować jego likwidację. Na numer zgłaszającego wysłała kod, który niczego nieświadomy mężczyzna zatwierdził. Jak się okazało w tym momencie z jego konta zostały przelane środki w kwocie 40 tysięcy złotych. Kobieta zapewniała, że pieniądze w przeciągu 24 godzin zostaną mu zwrócone. W tym czasie logował się na swoje konto, jednak żadne pieniądze nie wpłynęły. W rozmowie przez telefon kobieta zapewniała 72 – latka, że występują problemy techniczne i połączy go z jej przełożonym, który dokładnie wytłumaczy mu całe postępowanie. Mężczyzna zapewniał mieszkańca naszego powiatu, że nie ma powodów do obaw ponieważ jest to firma międzynarodową i posiada wszystkie niezbędne licencje. W trakcie rozmowy aby definitywnie zamknąć konto mężczyzna za namową rozmówcy kolejny raz potwierdził kod autoryzacji, a z jego konta przelano kwotę 40 tysięcy złotych.
13 października do zgłaszającego zadzwonił już mu znany „analityk finansowy”, który oświadczył, że procedura zakończenia współpracy dobiega końca, ale żeby postawić kropkę nad ”i” potrzebny jest mu dostęp do aplikacji AnyDesk na jego telefonie. 72-latek zainstalował wskazaną aplikację, a następnie zalogował się na swoim koncie zgodnie z poleceniem. Kiedy otrzymał informacje z banku w celu potwierdzenia transakcji 60 tysięcy złotych natychmiast wyłączył aplikację i zakończył rozmowę telefoniczną. Tego samego dnia z jego konta zniknęła wskazana kwota pomimo tego, że nie autoryzował transakcji. Mieszkaniec powiatu trzebnickiego zorientował się, że mógł paść ofiarą oszustów.
Mieszkaniec powiatu trzebnickiego łącznie stracił 140 tysięcy złotych.
Opisywane zdarzenie pokazuje jak łatwo można wpaść w sidła manipulacji stosowanej przez oszustów.
Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać w podobny sposób:
- nie instaluj oprogramowania, którego nie znasz, ani też aplikacji, które ktoś poleca ci w trakcie rozmowy telefonicznej,
- bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi,
- chroń swoje dane, w tym również numery telefonów,
- nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za „pracownika banku”, „konsultanta finansowego” wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku,
- nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku,
- nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru),
- nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
asp. Daria Szydłowska
KPP Trzebnica