Trzebniccy policjanci ostrzegają! Aplikacja AnyDesk – kolejna metoda oszustów
Mieszkanka powiatu trzebnickiego, która na prośbę „pracownika” z popularnej sieci komórkowej zainstalowała na swoim telefonie aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do komórki, straciła sporą sumę pieniędzy. Oszust, wykorzystując wyłudzone dane, wykonał z jej konta przelew na kwotę ponad 4000 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustami.
Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Trzebnicy zgłosiła się 46 – letnia mieszkanka powiatu trzebnickiego, która poinformowała, że prawdopodobnie w wyniku oszustwa straciła ponad 4000 złotych.
Pokrzywdzona przekazała policjantom, że nieznana kobieta skontaktowała się z nią telefonicznie i poinformowała, że na jej koncie znajduje się 65 tysięcy złotych oraz papiery wartościowe na jej nazwisko.
Kiedy 46 - latka zapytała, skąd na jej koncie takie pieniądze połączenie zostało przekierowane do „kierownika”, który miał udzielić wszystkich niezbędnych informacji. Wtedy to pokrzywdzona, za namową mężczyzny, zainstalowała na swoim telefonie program AnyDesk. Następnie tzw. „kierownik” poprosił aby kobieta weszła na wskazane przez niego konto, gdzie podała wszystkie niezbędne dane dające „cybroszustowi” wgląd do jej konta. W pewny momencie pokrzywdzona zorientowała się, że z jej konta bankowego dokonano przelewu na ponad 4000 złotych. Kiedy to zauważyła niezwłocznie rozłączyła połączenie oraz usunęła pobraną aplikacje z telefonu.
Oszuści jeszcze kilkakrotnie próbowali się kontaktować z 46 – letnią mieszkanką powiatu trzebnickiego, krzykiem wywierali na poszkodowanej ponowne zainstalowanie aplikacji w telefonie.
Oszuści namawiają ofiary, by wykonywały podawane przez telefon polecenia, bądź instalowały oprogramowanie do tzw. zdalnego pulpitu i przekazywały uprawnienia do sterowania swoim komputerem bądź telefonem. To dzięki temu przestępcy sięgają do kont bankowych lub zaciągają pożyczki bankowe na nazwisko ofiary.
Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać w podobny sposób:
- nie instaluj oprogramowania, którego nie znasz, ani też aplikacji, które ktoś poleca Ci w trakcie rozmowy telefonicznej,
- bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku,
- chroń swoje dane, w tym również numery telefonów,
- nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku lub innego przedstawiciela wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku,
- nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni,
- nie otwieraj przesłanych linków, nie znając nadawcy ani zawartości,
- podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
asp. Daria Szydłowska
KPP Trzebnica