Bieżące informacje

JAK ZACHOWAĆ SIĘ W SYTUACJI ZAGROŻENIA - SPOTKANIE Z SENIORAMI I ROZMOWA O ICH BEZPIECZEŃSTWIE

Data publikacji 18.10.2021

Trzebnicki policjant w ramach realizacji działań prewencyjnych spotkał się z seniorami z Gminnego Dziennego Domu Pobytu Osób starszych „Senior Wigor”. Rozmowy dotyczyły założeń określonych w programie prewencyjnym „Wzorowy senior”. Funkcjonariusz informował jak nie stać się ofiarą oszustwa, oraz wyjaśniał schemat działania sprawców takich przestępstw, a te zmieniają się dość często. Seniorzy bardzo chętnie dzielili się również swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Edukacja w zakresie własnego bezpieczeństwa jest ważna w każdym wieku, a wszystko to w ramach troski o bezpieczeństwo osób starszych.

Seniorzy odgrywają bardzo dużą rolę w przedsięwzięciach profilaktycznych realizowanych przez policjantów z Komendy Powiatowej Policji w Trzebnicy . Są grupą społeczną szczególnie narażoną na działanie oszustwa. Dlatego warto spotykać się z nimi często, aby każdorazowo instruować, jak powinni się zachować, gdy zadzwoni do nich oszust. Niejednokrotnie podczas rozmowy z policjantem wyjawiają, że takie właśnie telefony odbierali, dzieląc się tym samym sposobem postępowania w takiej sytuacji. Jest to również informacja dla policjantów, jakie „sztuczki” stosują oszuści, aby zdobyć zaufanie rozmówcy.

Trzebnicki policjant tym razem wyjaśniał metody „na wnuczka” i „na policjanta” „na pracownika spółdzielni mieszkaniowej”. Oszuści najczęściej wybierają na swoją ofiarę osobę starszą, zazwyczaj na podstawie danych zawartych w książce telefonicznej. Podczas rozmowy podszywają się za krewnego, np. wnuczka, bądź jego znajomego, a rozmowę telefoniczną prowadzą w taki sposób, aby rozmówca uwierzył, że to faktycznie ktoś z rodziny. Dalsza część rozmowy przebiega według powtarzalnego schematu. Oszust podaje, że potrzebuje pewną kwotę pieniędzy na pokrycie kosztów związanych z wypadkiem drogowym lub innym wymyślonym zdarzeniem. W konsekwencji pokrzywdzony wierząc, że pomaga komuś bliskiemu, zostaje okradziony.

Policjant podczas spotkania przypominał seniorom, że trzeba być czujnym i ostrożnym. Pomimo tego, że przypadki oszustw oraz metody, jakimi posługują się przestępcy, często nagłaśniane są w mediach, to jednak oszuści w dalszym ciągu próbują w różny sposób wyłudzić pieniądze.

Pamiętajmy!

  • Jeżeli odebrali Państwo podejrzany telefon z prośbą o pożyczkę czy wpłatę na konto, prosimy pamiętać o zachowaniu środków ostrożności:

  • Nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, ani nie przelewać ich na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tak zwanego „szybkiego przelewu”.

  • Nigdy nikomu nie przekazywać swoich danych: adresu, numeru PESEL czy danych dostępowych do kont bankowych.

  • Nie działać w pośpiechu i nie podejmować od razu pieniędzy z banku - odłożyć termin wpłaty czy udzielenia pożyczki (najlepiej o kilka dni).

  • Poradzić się rodziny, znajomych czy policjanta – dzwoniąc chociażby pod numer 112.

  • Jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda od nas pieniędzy, należy się ROZŁĄCZYĆ, a następnie zadzwonić pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformować o takiej sytuacji.

  • Pamiętajmy, że policjanci NIGDY nie żądają od nikogo pieniędzy.

O każdym podejrzanym telefonie pilnie informujmy POLICJĘ.


 

kom. Piotr Dwojak

KPP w Trzebnicy

Powrót na górę strony