79-letni mieszkaniec powiatu trzebnickiego stracił blisko 10 tysięcy złotych po zainstalowaniu aplikacji AnyDesk. Policjanci po raz kolejny apelują o ostrożność
O tym jak łatwo stracić swoje oszczędności przekonał się jeden z mieszkańców powiatu trzebnickiego. Mężczyzna stracił blisko 10 tysięcy złotych po tym, jak zaufał telefonicznemu rozmówcy i zainstalował na swoich urządzeniach aplikację do zdalnego pulpitu. Ostrzegamy!!! Działaj rozsądnie. Nie ulegaj złudnym wizjom dużego i szybkiego zysku oferowanym przez przestępców. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
Wczoraj, do Komendy Powiatowej Policji w Trzebnicy zgłosił się 79-letni mieszkaniec powiatu trzebnickiego, który poinformował funkcjonariuszy, że został oszukany. Z jego relacji wynikało, że około 3-4 lata temu, przeglądając strony internetowe natrafił na reklamę zachęcającą do inwestowania w kryptowaluty, złoto oraz akcje. Wpłacił wówczas niewielkie kwoty, jednak po pewnym czasie zrezygnował, ponieważ oferta wydawała mu się podejrzana.
W minioną środę mężczyzna odebrał kilka telefonów z różnych numerów. Za każdym razem w słuchawce słyszał tego samego mężczyznę mówiącego z wyraźnym wschodnim akcentem. Rozmówca poinformował 79-latka, że na jego koncie inwestycyjnym pozostało 9 tysięcy dolarów, które może wypłacić. Aby usprawnić procedurę, polecił mu zainstalowanie na telefonie i komputerze aplikację AnyDesk, co pokrzywdzony uczynił.
Nieświadomy zagrożenia senior wykonywał kolejne polecenia rozmówcy. Po pewnym czasie zauważył jednak, że z jego konta bankowego zniknęły pieniądze. Wtedy przerwał połączenie, jednak było już za późno. W wyniku oszustwa stracił blisko 10 tysięcy złotych.
Trzebniccy policjanci apelują o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych z nieznajomymi oraz przy korzystaniu z ofert inwestycyjnych pojawiających się w Internecie.
Warto wiedzieć!
Dzięki aplikacji AnyDesk oszuści wiedzą wszystko, co dana osoba robi na telefonie czy komputerze, widzą kody do autoryzowania transakcji. W ten sposób oszuści przejmują kontrolę nad Twoim rachunkiem i „czyszczą” konto z Twoich oszczędności.
Jak nie stać się ofiarą?
Bądź czujny, nie działaj pochopnie. Presja czasu i pośpiech są złymi doradcami - wtedy łatwo możesz zostać zmanipulowany. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz. Jeśli rozmówca przedstawia się jako pracownik banku - rozłącz się a następnie skontaktuj się bankiem osobiście lub telefonicznie (wybierając numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli rzeczywiście ktoś z banku do Ciebie dzwonił, konsultant będzie wiedział o co chodzi.
Jeśli cała sytuacja wygląda podejrzanie, dla własnego bezpieczeństwa udaj się do placówki bankowej.
Zwracamy się z prośbą o przekazywanie tego apelu seniorom oraz osobom szczególnie narażonym na tego typu przestępstwa. Wspólnie możemy ograniczyć liczbę oszustw i chronić naszych bliskich przed utratą oszczędności.
podkom. Daria Szydłowska
KPP w Trzebnicy