Bieżące informacje

Mieszkańcy powiatu trzebnickiego oszukani metodą „na pracownika banku”. Policjanci po raz kolejny apelują o ostrożność

Data publikacji 13.11.2025

Ponad 66 tysięcy złotych straciło dwóch mieszkańców powiatu trzebnickiego, którzy zostali oszukani przez osobę podającą się za pracownika banku. Policja po raz kolejny apeluje o ostrożność i rozwagę. Kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za konsultanta bankowego zawsze należy się rozłączyć i zadzwonić do swojego banku, aby zweryfikować, czy to, o czym informuje nas rozmówca, faktycznie polega na prawdzie! Niestety oszuści działają tak wiarygodnie, że gdy dzwonią do nas, to na ekranie telefonu wyświetla się numer infolinii z nazwą banku, dlatego połączenie nie wzbudza podejrzeń. Bądźmy czujni!

W poniedziałek, 12 listopada do Komisariatu Policji w Żmigrodzie zgłosił się mężczyzna, który poinformował, że razem ze swoją partnerką padli ofiarą oszustwa. Z ich relacji wynikało, że 10 listopada na telefon komórkowy 25-letniej kobiety zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako pracownik działu bezpieczeństwa jednego z banków.

Oszust poinformował kobietę, że jej pieniądze są zagrożone, a konto mogło zostać przejęte przez osoby nieuprawnione. W celu zabezpieczenia środków polecił jej zainstalowanie aplikacji AnyDesk, która umożliwia zdalny dostęp do urządzenia. W ten właśnie sposób sprawca uzyskał kontrolę nad jej telefonem/komputerem i wykonywał transakcje finansowe, które 25-latka w obawie przed utratą oszczędności akceptowała. 

Następnie oszust nakłonił partnera kobiety do zainstalowania aplikacji PaySend, tłumacząc, że w ten sposób środki z konta kobiety zostaną bezpiecznie przelane na jego konto. Mężczyzna również postąpił zgodnie z instrukcjami fałszywego pracownika banku i również został oszukany.

W wyniku przestępstwa z konta 25-letniej mieszkanki powiatu trzebnickiego zniknęło ponad 58 tysięcy złotych, natomiast mężczyzna stracił 8 tysięcy złotych.

Niestety sytuacji takich jak ta w dobie dzisiejszych czasów jest wiele. Ofiary oszustów tracą duże kwoty pieniędzy, często stanowiące oszczędności ich życia. Jak zatem uchronić się przed przestępczym procederem? Najprostszy sposób, to nie podejmować decyzji pod presją czasu, na co w większości liczą oszuści. Za każdym razem, scenariusz jest praktycznie taki sam. Trzeba zadziałać szybko, bo tylko tak uchronimy nasze środki. Dajmy sobie chwilę do namysłu, a przede wszystkim na weryfikację zagrożenia. Ważnym jest jednak, aby zrobić to na samym początku. Jak pokazuje przykład mieszkańca naszego powiatu, było już po prostu za późno.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych! Pracownicy banków nigdy nie informują o zagrożonych pieniądzach i nie żądają od klientów przekazania pieniędzy na wskazane rachunki bankowe, podania loginu, hasła czy kodów autoryzacyjnych. Nigdy też nie proszą o zainstalowanie oprogramowania na telefonie lub komputerze. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję. 

podkom. Daria Szydłowska
KPP w Trzebnicy

Powrót na górę strony