Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Mieszkaniec powiatu trzebnickiego stracił blisko 80 tysięcy złotych. Myślał, że rozmawia z pracownikiem banku

Data publikacji 05.02.2025

Blisko 80 tysięcy złotych stracił 27-letni mieszkaniec powiatu trzebnickiego, który został oszukany przez osobę podającą się za pracownika banku. Policja po raz kolejny apeluje o ostrożność i rozwagę. Kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za konsultanta bankowego zawsze należy się rozłączyć i zadzwonić do swojego banku, aby zweryfikować, czy to, o czym informuje nas rozmówca, faktycznie polega na prawdzie! Niestety oszuści działają tak wiarygodnie, że gdy dzwonią do nas, to na ekranie telefonu wyświetla się numer infolinii z nazwą banku, dlatego połączenie nie wzbudza podejrzeń. Bądźmy czujni!

Pomimo wielu ostrzeżeń i informacji medialnych na temat metod działania oszustów, wciąż dochodzi do przestępstw, w których oszukani tracą swoje pieniądze. 

Tym razem ofiarą oszustów padł 27-letni mieszkaniec powiatu trzebnickiego. Do pokrzywdzonego zadzwoniła kobieta, która podała się za pracownika banku. Oszustka poinformowała swojego rozmówcę, że doszło do włamania na jego rachunek bankowy i jak najszybciej musi zabezpieczyć zgromadzone na nim środki poprzez wpłatę na nowo utworzone konto. 

W całej rozmowie uczestniczyło kilka osób. Jedną z nich był między innymi mężczyzna, który podał się za policjanta zajmującego się przestępczością w cyberprzestrzeni i to on polecił mu zainstalowanie na telefonie aplikacji AnyDesk, dzięki której miał on dostęp do jego ekranu. Oczywiście rozmówca sprawiała wrażenie osoby profesjonalnej, chcącej uchronić go przed utratą środków. W ten sposób oszust przelał część pieniędzy na swój rachunek bankowy.

Mieszkaniec powiatu trzebnickiego udał się następnie do banku, gdzie przelał resztę pieniędzy na wskazany rachunek bankowy. W ten sposób miał uchronić resztę swoich oszczędności. Niczego nieświadomy mieszkaniec naszego powiatu krok po kroku wykonywał polecenia. Gdy zorientował się, że został oszukany całą sprawę zgłosił na Policję. W efekcie stracił blisko 80 tysięcy złotych. 

Niestety sytuacji takich jak ta w dobie dzisiejszych czasów jest wiele. Ofiary oszustów tracą duże kwoty pieniędzy, często stanowiące oszczędności ich życia. Jak zatem uchronić się przed przestępczym procederem? Najprostszy sposób, to nie podejmować decyzji pod presją czasu, na co w większości liczą oszuści. Za każdym razem, scenariusz jest praktycznie taki sam. Trzeba zadziałać szybko, bo tylko tak uchronimy nasze środki. Dajmy sobie chwilę do namysłu, a przede wszystkim na weryfikację zagrożenia. Ważnym jest jednak, aby zrobić to na samym początku. Jak pokazuje przykład mieszkańca naszego powiatu, było już po prostu za późno.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych! Pracownicy banków nigdy nie informują o zagrożonych pieniądzach i nie żądają od klientów przekazania pieniędzy na wskazane rachunki bankowe, podania loginu, hasła czy kodów autoryzacyjnych. Nigdy też nie proszą o zainstalowanie oprogramowania na telefonie lub komputerze. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję.

podkom. Daria Szydłowska
KPP w Trzebnicy

Powrót na górę strony