Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwierzył, że rozmawia z pracownikiem banku. Stracił sporą sumę pieniędzy

Data publikacji 21.05.2024

Trzebniccy policjanci ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Drogą telefoniczną oszuści, twierdzący, że są konsultantami banku, nakłaniają klienta do zainstalowania aplikacji. Dzięki tej metodzie sprawcy są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego ofiary i środków na nim zgromadzonych, a nawet wziąć kredyt. W ten właśnie sposób z konta mieszkańca powiatu trzebnickiego zniknęło blisko 10 tysięcy złotych. Ponownie apelujemy! Bądźmy ostrożni przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania.

Początek zazwyczaj jest taki sam. Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik banku jest oficjalnym numerem banku, który można potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy "konsultant" poleca zainstalowanie aplikacji (dostępnej w sklepie z aplikacjami), która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do urządzenia ofiary i tym samym konta.

W podobny sposób oszukany został 47-letni mieszkaniec powiatu trzebnickiego, do którego zadzwonił mężczyzna, padający się za pracownika banku. Twierdził, że na jego koncie pojawiła się informacja o próbie wyłudzenia kredytu, w związku z czym została już powiadomiona Policja oraz właściwy bank. Następnie z mężczyzną skontaktował się konsultant z działu technicznego, który polecił pobranie wskazanej przez niego aplikacji. Mężczyzna sprawiał wrażenie osoby profesjonalnej, chcącej uchronić swojego klienta przed utratą środków. Zaniepokojony całą sytuacją i niczego nieświadomy mieszkaniec naszego powiatu, wykonywał wszystkie polecenia oszusta. 47-latek rozmawiał z kilkoma osobami, kontakt był bardzo sprawny. W pewnym momencie na telefonie wyświetliła się aplikacja banku, w którym pokrzywdzony posiadał konto. Następnie pseudo bankowiec poprosił mężczyznę, aby zalogował się, a następnie wpisał podany przez niego kod w celu zablokowania kredytu. Tym sposobem z konta mężczyzny zniknęło blisko 10 tysięcy złotych. 

Funkcjonariusze przyjęli od pokrzywdzonego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oszustwa na jego szkodę. Policjanci będą teraz prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy. 

Trzebniccy policjanci przypominają i ostrzegają: pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS; nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. 

WAŻNE - tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić dzwoniąc na infolinię. O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112. 

st. asp. Daria Szydłowska 
KPP w Trzebnicy

Powrót na górę strony