Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nieoczekiwany telefon z banku lub Policji? Zachowaj czujność, to może być oszustwo! Trzebniccy policjanci apelują, aby zawsze stosować zasadę ograniczonego zaufania

Data publikacji 11.04.2024

Oszustwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych to tzw. vishing, innymi słowy przestępcy dzwonią do nas z nieznanych numerów, podając się za przedstawicieli banków, policjantów, a nawet za członków naszej rodziny! Wszystko w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy od osoby odbierającej telefon. Takie właśnie połączenie wczoraj odebrała mieszkanka powiatu trzebnickiego. Na szczęście kobieta wiedziała jak się zachować i nie podała żadnych wrażliwych danych, o które wypytywał ją prawdopodobnie fałszywy pracownik banku. Mając na uwadze nasze bezpieczeństwo, trzebniccy policjanci apelują o rozwagę i ostrzeganie rodziny, czy też znajomych przed zagrożeniem jakim jest oszustwo. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania.

Każdego dnia wykonujemy i odbieramy wiele połączeń telefonicznych. Warto jednak zwracać uwagę na to, kto i w jaki sposób się z nami kontaktuje. Może okazać się, że rozmówca próbuje nas zmanipulować i oszukać. Pamiętajmy, że metod, które stosują przestępcy, jest wiele, ale na przestępstwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych narażony jest każdy z nas! 

Wczoraj 10 kwietnia jedna z mieszkanek powiatu trzebnickiego odebrała połączenie telefoniczne z nieznanego numeru. To już wzbudziło w kobiecie podejrzenia. Usłyszał głos mężczyzny, który przedstawił się jako pracownik banku, w którym nie posiada rachunku. Poinformował ją, że na jej koncie odnotowano działania innej osoby, która usiłowała posłuż się jej danymi w celu zaciągnięcia kredytu w wysokości 50 tysięcy złotych. Oczywiście w celu uzyskania jak największej ilości danych mężczyzna zaczął zadawać pytania. W tym momencie do kobiety dotarło, że prawdopodobnie nie rozmawia z pracownikiem banku, a oszustem. W związku z powyższym niezwłocznie zakończyła połączenie. 

Reakcja mieszkanki gminy Trzebnica zasługuje na szczególne uznanie. To przykład dla innych, w jaki sposób należy się zachować w podobnej sytuacji.

Przypominamy! Wiedza na temat oszustw i świadomość technik manipulacyjnych stanowią najlepsze zabezpieczenie. Dlatego tak często to powtarzamy. Rozmawiajmy o tych zagrożeniach również w domach. Jak nie stać się ofiarą oszustów? 

Co powinno wzbudzić nasz niepokój? 

  • ton rozmówcy wywołuje silne i trudne emocje, które mogą skłonić do podjęcia różnych działań;
  • dzwoniący ponagla do podjęcia działań, grozi poważnymi konsekwencjami dla nas (np. utrata oszczędności) lub naszych bliskich (np. jeśli nie przekaże Pan/Pani pieniędzy, wnuczek może trafić do więzienia);
  • presja czasu, potrzeba natychmiastowego działania, namawianie do podążania za wskazówkami udzielanymi przez telefon;
  • wszelkiego rodzaju informacje o potrzebie wpłacenia lub przekazania pieniędzy (np. na opłacenie leczenia poszkodowanego w wypadku członka rodziny);
  • nakłanianie do podania danych osobowych (np. imię, nazwisko, panieńskie nazwisko);
  • w niektórych przypadkach połączenie z obcego numeru telefonu lub prywatnego.

Jak się chronić przed oszustwami telefonicznymi? 

  • Nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji, nie działaj pod presją czasu.
  • Rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę. Zadzwoń pod numer instytucji, która rzekomo się z Tobą kontaktuje lub odwiedź jej oddział. W przypadku telefonu od rodziny skontaktuj się bezpośrednio z osobą, za którą podają się oszuści.
  • Porozmawiaj z kimś zaufanym, np. rodziną, przyjaciółmi i powiedz o niepokojącym telefonie.
  • Zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości w komunikatach lub pytania, których nie rozumiesz lub wydają Ci się podejrzane. Zwracaj uwagę na błędy językowe lub inny akcent.
  • Nigdy nie podawaj nikomu wrażliwych danych, haseł logowania i innych kodów autoryzacyjnych.
  • Nie pobieraj ani nie instaluj aplikacji lub oprogramowania za czyjąś namową, może to umożliwić rozmówcy zdalny dostęp do Twojego urządzenia.
  • Nie przekazuj żadnych pieniędzy ani nie zlecaj przelewów pod wpływem namowy dzwoniącego.

Pamiętajmy, aby kierować się zawsze zasadą ograniczonego zaufania! 

st. asp. Daria Szydłowska 
KPP w Trzebnicy

Powrót na górę strony