Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Mieszkanka powiatu trzebnickiego uwierzył, że rozmawia z pracownikiem banku. Policjanci po raz kolejny apelują o zachowanie szczególnej ostrożności!

Data publikacji 06.02.2024

30 tysięcy złotych straciła mieszkanka powiatu trzebnickiego, do której zadzwonił oszust. Kobieta uwierzyła fałszywemu pracownikowi banku w historię o zagrożonych środkach finansowych na jej koncie. Niestety zmanipulowana przez bezwzględnych oszustów wypłaciła gotówkę, a następnie wpłaciła ją do bankomatu na podane kody BLIK. Kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za konsultanta bankowego zawsze należy się rozłączyć i zadzwonić do swojego banku, aby zweryfikować, czy to, o czym informuje nas rozmówca, faktycznie polega na prawdzie! Niestety oszuści działają tak wiarygodnie, że gdy dzwonią do nas, to na ekranie telefonu wyświetla się numer infolinii z nazwą banku, dlatego połączenie nie wzbudza podejrzeń. Bądźmy czujni!

Pomimo wielu ostrzeżeń i informacji medialnych na temat metod działania oszustów, wciąż dochodzi do przestępstw, w których oszukani tracą swoje pieniądze.

Tym razem ofiarą oszustwa padał 40-letnia kobieta. Na telefon mieszkanki powiatu trzebnickiego zadzwonił mężczyzna, który podał się za konsultanta banku. Fałszywy pracownik zaczął wmawiać swojej rozmówczyni, że ktoś włamał się na jej konto bankowe i próbował złożyć wniosek na tak zwaną „chwilówkę”. Aby zabezpieczyć zgromadzone środki należało je jak najszybciej zabezpieczyć na innym koncie. 
Oszust nakazał jej pojechać do banku, dodając, że ma nikogo nie informować o zaistniałej sytuacji ponieważ sprawa jest bardzo delikatna. Kobieta, chcąc ratować zgromadzone oszczędności, wykonywała instrukcje przekazywane przez mężczyznę. Pojechała do banku i wypłaciła pieniądze znajdujące się na koncie. Następnie, zgodnie ze wskazówkami, wpłacała je we wskazanym przez rozmówcę wpłatomacie na kody BLIK. Przekazała w ten sposób pieniądze w kwocie 30 tysięcy złotych. Mieszkanka naszego powiatu wierzyła, że w ten sposób ochroni swoje pieniądze. 

W międzyczasie zadzwonił do niej również mężczyzna podający się za funkcjonariusza CBŚP, który poprosił 40-latkę o nieprzekazywanie tych informacji nikomu, gdyż jest to tajne. 

Kiedy pokrzywdzona zorientowała się, że padła ofiarą oszustów złożyła zawiadomienie o przestępstwie. 

Trzebniccy policjanci po raz kolejny apelują o ostrożność!

Bądźmy czujni i miejmy się na baczności zwłaszcza, gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o: 

  • wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego,
  • złożenie telefoniczne wniosków o pożyczkę,
  • przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie,
  • wpłatę środków finansowych na wskazany przez „konsultanta bankowego” numer rachunku,
  • wygenerowanie kodów BLIK na polecenia głosu w słuchawce.

Zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo. W takich przypadkach należy bezwzględnie rozłączyć się i starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoniła albo kontaktowała się z nami w inny sposób, np. poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto też osobiście udać się do placówki bankowej i zweryfikować takie informacje. 

st. asp. Daria Szydłowska
KPP w Trzebnicy

Powrót na górę strony