Oszustwo metodą na BLIK – trzebniccy policjanci apelują o zachowanie ostrożności!
Trzebniccy policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek pieniądze, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby są różne - zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, trudna sytuacja finansowa czy jak w tym przypadku prośba o opłacenie zamówienia. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto zadzwonić lub spotkać się osobiście ze znajomym, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Wczoraj 1 stycznia funkcjonariusze otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą „na BLIK”. Mieszkanka powiatu trzebnickiego poinformowała policjantów, że oszust włamał się na konto portalu społecznościowego jej kolegi. Następnie podszywając się pod znajomego skontaktował się z nią poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK celem opłacenia zamówienia. Oczywiście zobowiązał się jak najszybciej zwrócić pożyczone pieniądze. Tak się jednak nie stało. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszającą do utraty 1600 złotych.
Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”.
Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych,
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz przyjaciel rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
st. asp. Daria Szydłowska
KPP w Trzebnicy