Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Mieszkanka powiatu trzebnickiego straciła blisko 120 tysięcy złotych. Oszuści wykorzystali program AnyDesk do wyłudzenia pieniędzy. Apelujemy, aby zachować czujność podczas wykonywania transakcji finansowych

Data publikacji 11.07.2023

Pomimo licznych apeli Policji w mediach nadal zdarzają się osoby wykorzystywane przez oszustów. I tak było tym razem. 64-latka w celu uzyskania dodatkowego przychodu założył konto na platformie internetowej. I od tego właśnie momentu oszust zaczął manipulować niczego nie świadomą kobietą. Mieszkanka powiatu trzebnickiego straciła blisko 120 tysięcy złotych. Trzebniccy policjanci po raz kolejny ostrzegają, aby zachować czujność w trakcie wykonywania transakcji finansowych i stosować zasadę ograniczonego zaufania.

Wczoraj do trzebnickiej komendy zgłosiła się 64-letnia mieszkanka naszego powiatu. Ze zgłoszenia wynikało, że w minionych dniach kobieta na portalu społecznościowym natknęła się na ofertę jednej ze spółek akcyjnych, która dotyczyła możliwości wykupienia akcji giełdowych. Kobieta uznała ofertę na tyle atrakcyjną i wiarygodną, że postanowiła skorzystać z okazji. Wypełniła formularz podając swoje imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail

Po chwili na jej adres została przesłana wiadomość. Mieszkanka powiatu trzebnickiego nie zastanawiając się długo kliknęła w link znajdujący się w treści, który przekierował ją na stronę firmy, gdzie już było założone na nią konto. Jeszcze tego samego dnia telefonicznie skontaktował się z nią mężczyzna podający się za „brokera”, który na jeden z popularnych komunikatorów przesłał link do „specjalnej aplikacji do obsługi platformy”. Niczego nieświadoma kobieta po namowie mężczyzny zainstalowała aplikację na swoim urządzeniu czym oszust uzyskał dostęp do tego, co się działo na jej telefonie. Następnie nakazał rozmówczyni wpłacić na wskazane konto kwotę 1000 złotych. Po czym kontakt się urwał. 

Po upływie trzech dni kobieta zorientowała się, że z jej konta zniknęło blisko 120 tysięcy złotych. 

Od pokrzywdzonej przyjęto zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia oszustwa na jej szkodę. Teraz policjanci będą prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy. 

Opisywane zdarzenie pokazuje jak łatwo można wpaść w sidła manipulacji stosowanej przez oszustów.
 
Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

  • nie instaluj oprogramowania, którego nie znasz, ani też aplikacji, które ktoś poleca ci w trakcie rozmowy telefonicznej,
  • bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi,
  • chroń swoje dane, w tym również numery telefonów,
  • nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za „pracownika banku”, „konsultanta finansowego” wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku,
  • nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku,
  • nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru),
  • nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.

Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

st. asp. Daria Szydłowska
KPP Trzebnica
 

Powrót na górę strony