Mieszkanka powiatu trzebnickiego straciła blisko 28 tysięcy złotych
Trzebniccy policjanci przyjęli kolejne zgłoszenie na „zdalny pulpit”. Tym razem ofiarą padła 78-letnia kobieta, która w przestępczym procederze straciła blisko 28 tysięcy złotych. Trzebniccy policjanci apelują o rozwagę podczas rozmów z „konsultantami”, którzy proponują nam szybki zysk i nakłaniają do ściągnięcia aplikacji AnyDesk. Pamiętajmy aby stosować zasadę ograniczonego zaufania.
Wczoraj 14 maja br. do Komendy Powiatowej Policji w Trzebnicy zgłosiła się 78-letnia kobieta. Ze zgłoszenia wynikało, że w minionych dniach seniorka na portalu społecznościowym natknęła się na stronę oferującą szybki zysk. Kobieta uznała ofertę na tyle atrakcyjną i wiarygodną, że postanowiła skorzystać z okazji. Wypełniła ankietę, gdzie wpisała swoje dane.
Przestępczy proceder trwał dwa dni, podczas których kobieta kilkukrotnie rozmawiała z ”konsultantami”. Rozmówcy wskazali jej dane do logowania na stronie internetowej, jednak kiedy kobieta zobaczyła, że jest ona w innym języku zrezygnowała z logowania. Jednak oszuści nie odpuszczali. Po jakimś czasie z mieszkanką powiatu trzebnickiego skontaktowała się kobieta. Rozmowa była prowadzona poprzez komunikator WhatsApp. Namówiła kobietę do zainstalowania aplikacji AnyDesk, która służy do dostępu do „zdalnego pulpitu”. Chwilę później 78-letnia kobieta widziała jak przestępca przelewa jej oszczędności. W rezultacie mieszkanka naszego powiatu straciła blisko 28 tysięcy złotych.
Od pokrzywdzonej przyjęto zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia oszustwa na jej szkodę. Teraz policjanci będą prowadzili czynności mające na celu wyjaśnienie sprawy oraz ustalenie i zatrzymanie sprawcy.
Opisywane zdarzenie pokazuje jak łatwo można wpaść w sidła manipulacji stosowanej przez oszustów.
Poniżej przedstawiamy kilka porad, jak nie dać się oszukać w podobny sposób:
- nie instaluj oprogramowania, którego nie znasz, ani też aplikacji, które ktoś poleca ci w trakcie rozmowy telefonicznej,
- bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi,
- chroń swoje dane, w tym również numery telefonów,
- nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za „pracownika banku”, „konsultanta finansowego” wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku,
- nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku,
- nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru),
- nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
st. asp. Daria Szydłowska
KPP w Trzebnicy